jag erbjuder
en kunnig, allmänbildad, tävlingsinriktad och vältränad person med erfarenhet som har lärt sig ”hela” jobbet och som nästan alltid levererat på eller över målen. Detta med stort engagemang och till förmånligt pris.
Att utgå från ett Nuläge – att tillsammans med min kund definiera vad som ska uppnås – och därefter ta sig an utmaningen att beskriva HUR detta ska gå till är ett arbetssätt som jag nästan alltid tillämpar.
Hur högt vill du sätta målen och hur mycket är du beredd att jobba för det? Dessa frågor är alltid centrala inom idrotten, men också i mitt konsultarbete.
De finansiella talen är det ultimata måtten på hur företaget mår i privat verksamhet. Därför måste företaget brytas ned i resultatenheter och annat som gör det begripligt för personalen. Därmed kan alla se det gemensamma målet och brinna för att göra det bättre. Så jobbade jag som anställd och så jobbar jag nu även som konsult.
Stadsbusstrafik är min specialitet med särskilt fokus på Produkten (tidtabellen) som övergripande består av utbud, pris, effektivitet och genomförande. Tillsammans leder dessa till bl a resandeutveckling och ekonomiskt resultat. Allt kan brytas ned till nyckeltal som kan följas upp över tid och jämföras med andra städers nyckeltal. Därmed kan mål och prioriterade förbättringsområden diskuteras och beslutas. Personerna som skapar Produkten har här en central och oerhört viktig roll. En roll som inte får underskattas och som kräver åtgärder för att bli framgångsrik.
Jag gillar Benchmarking dvs ”lära av de bästa”. Att sporras av bra konkurrens är en framgångsfaktor, särskilt utifrån ett Länstrafikperspektiv där nyckeltal är offentliga - till skillnad från privata sektorn - och där Länstrafikbolagen inte konkurrerar med varandra om kunderna.
Mitt arbetssätt som chef, konsult, tränare mm har alltid varit att försöka bygga förtroende varje dag och över tid. Att komma till handling – förverkliga – och stämma av mot mätbara mål - skapar förtroende vid ett transparent synsätt.
I alla organisationer är det medarbetarnas gemensamma bidrag som avgör hur företaget utvecklas. Sitter man på toppen och pekar blir det sällan bra, men får man alla medarbetare att varje dag fundera på hur något kan bli bättre, där alla drar sitt strå till stacken, så blir den ackumulerade effekten stor genom kraften av allas bidrag. I kollektivtrafikbranschen med Beställare och Utförare, där vem som gör vad styrs av detaljerade avtal som varit konkurrensutsatta genom anbudsförfarande, är det särskilt viktigt att inte glömma bort Utförarens många medarbetare vid t ex större trafikförändringar, kampanjer, trafikstarter vid entreprenörsbyten mm.
Jag avskyr matrisorganisationer och allt för detaljerade processbeskrivningar i smått och stort som begränsar medarbetarnas möjligheter att jobba smartare, enklare och rakare. Dumma hinder ska tas bort och beslut tas där informationen finns i största möjliga utsträckning. Detta är några ledstjärnor jag värdesätter högt.
Ta gärna kontakt med mig och om du så önskar så bokar vi en tid för personligt möte.
Efter dialog och beslut om ett eventuellt uppdrag skriver jag kostnadsfritt en tydlig Uppdragsbeskrivning med vad uppdraget omfattar, när det ska vara klart, hur det ska redovisas och vad det maximalt kommer att kosta baserat på ett antal tidsatta delmoment.